איך עושים overlanding
כל הרעיון של טיול חוצה מדינות ועוד עם רכב מהארץ נשמע תמיד כמו חלום רחוק ולא אפשרי
אז באנו לעשות סדר ולהראות שזה לגמרי ריאלי
בהרצאת לייב שעשינו עלו כמה נושאים ושאלות אז הנה תמצית שלהם -> ואם במקרה פספסתם ובא לכם לראות – ממש כאן
אז איך זה קורה?!
>> השטה של הרכב- יש כמה אפשרויות להשטה מהארץ לאירופה- דרך יוון, טורקיה ואיטליה. אנחנו השטנו ליוון והתחלנו משם. עלות ההשטה משתנה לפי הרכב אבל בגדול זה נע סביב 7000-12000 ש”ח לכיוון. כדי להשיט צריך רישיון רכב מקורי ורישיון רכב מתורגם לאנגלית.
ההשטה ליוון אורכת כ3 ימים בערך ואין אפשרות לשוט עם הרכב.
>> ביטוח- למדינות האיחוד האירופאי יש ביטוח אחד (גרין קארד) שאפשר לעשות מראש, לשאר המדינות עושים במעבר הגבול. הביטוח הוא חובה וצד ג’ בלבד. למדינות האיחוד עלות של 250 יורו לחודש הראשון ואח”כ כל חודש ב105 יורו. במדינות שהן לא חלק מהאיחוד זה בערך 60-80 יורו לחודש.
>> מעבר בין מדינות- להבדיל מהחששות שלנו מרבית המעברים עברו די בקלות, במיוחד במדינות המפותחות יותר.. בעקרון במעבר הגבול צריך להציג כמה מסמכים- רישיון רכב מקורי+ מתורגם (לפעמים מבקשים מתורגם ולפעמים לא), יפוי כח במידה והרכב לא רשום על שמכם, רישיון נהיגה וביטוח במידה וזו מדינה באיחוד. אם זו מדינה שלא חלק מהאיחוד האירופאי אז צריך לעשות ביטוח מקומי, בדר”כ מיד אחרי מעבר הגבול יש משרדים/דוכנים שבהם ניתן לעשות.
חשוב לדעת שלישראלים יש מגבלה של 90 יום לשהות במדינות השנגן (רוב מדינות האיחוד). זה בעצם 90 יום בתקופה של 180 יום.
>>לינה- אנחנו מטיילים עם קמפר אז ישנים בו כמעט תמיד, מדי פעם ישנים בדירה/גסטהאוס.. במזרח אירופה יש הרבה מקומות לעשות wild camping שזה בעצם לישון בטבע הפתוח ויש גם חניונים/אתרי קמפינג מסודרים. במערב אירופה יש יותר הקפדה על לינה רק במקומות מותרים. יש שתי אפליקציות מאוד שימושיות למציאת מקומות לינה (וגם למילוי מים, תצפיות יפות וכו) שנקראות park4night ו iOverlander.
>> בישול- לנו יש ציוד בישול מלא שמגיע כחלק מהקמפר, יש לנו מקרר 60 ליטר שמספיק לנו לאוכל ל4 ימים לפחות וכמעט תמיד יש לאורך הדרך מקומות לקנות ירקות/פירות ולחם טריים.
>>גז- בהרבה טיולים שלנו בעולם היינו בחיפושים אחרי מכלי גז הברגה, אח”כ עברנו לבנזיניה ואז קצת נמאס מההתעסקות אז חזרנו לגז. אין להשיג מיכלי הברגה בהרבה אזורים במזרח אירופה. אנחנו יצאנו מהארץ עם מיכל של 5 קילו וזה הוריד לנו את תדירות המילוי. אפשר למלא גז בתחנות דלק, לפעמים צריך לעבור כמה תחנות עד שמוצאים אחת שיש בה את סוג המתאם הנכון. המילוי עולה גרושים, משהו כמו 5-15 ש”ח.
>> חשמל- בקמפר יש מערכת סולארית שמזינה מצבר ליתיום 100 אמפר. המצבר מספק חשמל למקרר 60 ליטר, דוד מים חמים, קומפרסור, מאווררים ותאורה. בנוסף ממיר מתח 220 בעיקר לטעינת מחשב וכו.
הפאנל הסולרי ותדירות הנסיעות שלנו (אלטרנטור) איפשרו לנו לא להתחבר ל220 חיצוני כלל. במידה ואין מערכת חשמל עצמאית אז אפשר לתכנן את הלינה בחניונים מסודרים ושם יש תמיד שקעי 220 להתחבר אליהם.
>>מים- צריכת המים תלויה בסגנון הטיול, תדירות המקלחות ושטיפות הכלים. בקמפר 120 ליטר שמספיקים לנו ל 5 ימים מלאים בשטח. נקודות מילוי מים יש בשפע בכל מקום (לאורך הדרך ברזי מים במין מבני אבן), חשוב להצטייד בצינור גמיש וחיבורים 1/2 , 3/4. הצטיידנו במשאבה טבולה למקרה ונצטרך לשאוב מים ממקור מים טבעי וזה קרה פעמים ספורות.
>>דלק + אוריאה- היו לנו כמה חששות לפני המסע- סולר מטונף וחיפוש אחר אוריאה. הסולר במזרח אירופה הוא אחלה ואפשר למצוא אוראה כמעט בכל עיר. הדלק במזרח אירופה זול משמעותית בין 3.5 ל 5.5 ש”ח שזה מאוד מקל על תקציב הטיול. חשוב לציין שבאזורים מסוימים פריסת תחנות הדלק מאוד נמוכה וכדאי להצטייד במיכל 10-15 ליטר ספייר.
>>ניווט- אנחנו משתמשים בגוגל מפות בנסיעות בין עירוניות. מסלולי שטח אנחנו מוצאים ומנווטים באפליקציה שנקראת Wikiloc ולמסלולים רגליים משתמשים בMapy.
>>תקציב- עד עכשיו במהלך חודשים טיול הצלחנו לעמוד בתקציב של 100 יורו ליום שכולל הכל- דלק, קניות אוכל, מסעדות, לינה (אתרי קמפינג+דירות) להרכב שלנו- זוג ו 3 ילדים.
אנחנו משתמשים באפליקציה מאוד נוחה למעקב אחר תקציב – Travelspend.
זהו עד כאן, אנחנו בדרכנו למרוקו (-:
מוזמנים בשמחה לשאול או להעלות נושאים שלא התייחסנו.