קרואטיה סלובניה והמעבר לאירופה הלא-מזרחית

חציית הים השחור הביאה אותנו עד לבורגס הבולגרית משם קיבלנו החלטה… לחצות את בולגריה כל הדרך מערבה עד סרביה. על סרביה לוותר ופשוט לחצות גם אותה עד לקרואטיה. הרבה ק"מ … החבר'ה מאחור סיימו את הספר הקולי השביעי והאחרון של כראמל והדרך עברה עלינו בטוב תודות לאפליקציית icast. 

סגנון הטיול של לעבור דרך מקומות לא היה מוכר לנו עד עכשיו וגם פה נדרש מאיתנו מידה מסוימת של גמישות

.

מטרתנו היא להגיע למרוקו, בדרך לעבור במדינות אירופה ולדגום כמה שאפשר בדרך למטרה. מצד אחד זאת תחושת החמצה של להספיק רק מעט מכל מדינה ומצד שני יש בזה משהו מאוד מגוון ויפה להחליף שפות, מאכלים ונופים במרחק כ"כ קצר.

אז היעד הראשון שלנו בקרואטיה היה זאגרב. לא היתה לנו איזה שהיא ציפייה גדולה, עשינו הפסקה לארוחת צהרים בכיכר המרכזית, ביקרנו במוזיאון האשליות ומאוחר יותר ירדנו לנהר הKorana להתמקמות לקראת הלילה . בקרואטיה ובסלובניה אגב, אין הרבה מקומות לעשות wild camping כי הכל מאוד מסודר ויש לא מעט חניונים מסודרים כך שנהנינו מאוד להיות שם לבד ובטבע הפתוח. רגע לפני שהערב ירד החלטנו ללמד את הילדים איך מתקלחים בטבע לא במקלחת של הקמפר, הבאנו את הסבונים לגדת הנהר, מסתבנים, חופפים ושטיפה זריזה.

 

למחרת נסענו לשמורת פליטביצה טיילנו כ-3 שעות את מסלול ה E ראינו כבר לא מעט נהרות ומפלים אבל ריכוז של כל כך הרבה מפלים ובריכות טורקיז זה יופי שעוד לא ראינו, היה מהמם! משם ללילה בקמפינג מסודר על חוף הים האדריאטי, יותר מ 100 מוטורהום אירופאים צפופים על החוף אבל כנראה ששמעו רק אותנו ואת הצרצרים.

 מזג אויר גשום "אילץ" אותנו להעביר כמה ימים בבית קסום בכפר קטן בשם Foli בחצי האי ISTRIA, ומשם יצאנו לטיולי כוכב באי. ביקרנו בעיירה Rubini הסתובבנו בסמטאות ונהננו מאוירת חופש מתוירת. באחד הימים טיילנו בחלק העתיק של העיירה Fuli בשוטטות שלנו פגשנו אדם זקן. ידיים חזקות מקומטות יושב על ספסל עץ ישן בחצר המרוצפת אבן. יושב ומוציא באופן ידני גרעיני חמנייה מהפרח לתוך דלי, שמנו לב שהוא בדיוק מילא דלי של גרעיני חיטה..  גם באופן ידני הוציא את הגרעינים מהשיבולים. הוא כמובן שמח לפגוש אנשים ואפילו ילדים, מיד הוציא לנו כוסות ומזג לנו מהיין שהוא בעצמו מכין, מדהים!

השמש יצאה ואנחנו יצאנו איתה לדרך אל סלובניה, בפעם הראשונה חצינו יבשתית בין 2 מדינות באיחוד האירופי… אחרי ששמנו לב שעברנו את הגבול לסלובניה עצרנו בצד הדרך כדי לוודא שלא שלא נדרש מאיתנו שום דבר בחציה(-: בדיקה קטנה בגוגל הבהירה לנו שאין צורך בשום בירוקרטיה. פשוט חוצים… כל כך פשוט וכל כך רחוק מאיתנו בגבולותינו הישראלים 😬.

נסענו לאיזור אגם Bled ואגם Bohin טיילנו סביב האגמים, טעמנו את עוגת הקרמשניט המדוברת והטעימההההה ואז תקף אותנו איזה וירוס ששוב גרם לנו לעצור לכמה ימים.. מצד אחד התבאסנו כי סלובניה נראית מדהימה ויש בה המון מה לעשות ואין לנו מספיק זמן כי אנחנו חייבים לפגוש חלק מהמשפחה שבאו לבקר אותנו וקבענו באיטליה אבל מצד שני יש משהו מאוד מאפס ומרגיע לשהות ולא לזוז למשך כמה ימים..


אז נחנו קצת, הבראנו והתחזקנו וממשיכים הלאה.. ולסלובניה נחזור, בטוח!

 

איזונים גם בטיול ארוך טווח

ואוו, לטייל עם 3 ילדים, לא קשה?!

ממתי ילדים זה קל? 

אתחיל מזה- לנו יותר קל להיות איתם בטיול מלהיות בבית..

זה בטח נשמע הזוי, אז שניה לפני שאתם עפים עלינו, הנה התאוריה> 

אפילו שאנחנו גרים במקום שבו הקצב מראש הוא איטי יותר (מבחירה כמובן) עדיין אנחנו חיים באיזו שגרה כזו שמנסים לנצח את הכל- מנסים לשלב את הכל עם הכל – זמן עם הילדים, עבודה, זמן לעצמנו, משפחה, חברים, תחביבים, חוגים, קהילה ועוד מלא.. אז איכשהו יוצא שהחיים סופר עמוסים..

ומה קורה בטיול? קודם כל צריך לצלוח את שלושת הימים הראשונים כי הם לרוב סיוט.. זה ימים של מעברים/טיסות/התאקלמות וכולם נמצאים בטרלול.. זה תמיד השלב שבו חושבים- למה לעזאזל יצאנו מהבית אם כולם סובלים? אבל אזזזז, בדרך כלל סביב היום הרביעי מתחילים להנות. כולם נרגעים, הסטרס יורד ומתחיל הכיף.. אגב, בגלל זה אנחנו בדר"כ לא טסים לפחות משבוע כי אחרת זה יותר ימי סבל מכיף..

ברור שלא כל הרגעים הם כייפים ויש רגעים שבלי להסס הייתי מוסרת את אחד הילדים עבור קרטון חלב סויה (לא קל למצוא פה) אבל רוב הזמן מתמקדים בלעשות חיים- קמים בנחת, אוכלים יחד ארוחת בוקר, מחליטים איזה טיול נעשה היום, איפה נאכל צהריים, איפה נישן, מה נשחק.. אין לחץ של טלפונים, עבודה, קבוצות ווסטאפ, שעון מעורר, מחשבות על משימות, מה לא הספקנו, מתי נעשה איך לסנכרן ולנצח את הכל. פשוט אין לחץ אז הכל יותר קל! 

בגדול הרעיון הוא למצוא איזון> 

אנחנו אוהבים שטח, קמפינג וטבע – וגם נהנים בסופש גסטהאוס מפנק 

אנחנו נהנים לבשל על גזיה ומדורה- וגם מתפנקים על קינוחי שחיתות במסעדות

אנחנו תופרים קמ ברגל עם הילדים- ונהנים לרבוץ יומיים אח"כ על שפת הנחל בלי לעשות כלום

יש שעות של נסיעות שלוות שיובל מלכי מהפנט את הילדים- ויש נסיעות טרלול שאף אחד לא מוצא את עצמו.

אההה, חשוב לתכנן נסיעות אחרת זה יכול להיות קשה, קשה כזה שמביא לקצה.. שצריך לנעול את הדלתות כדי שאף אחד לא יקפוץ תוך כדי נסיעה, בעיקר אנחנו😀

אז משתדלים לאזן, לעשות גם וגם ובעיקר לשמור על החיוך (-:

חוצים את הים השחור

חבורה של נהגי מונית גיאורגים יושבים על ספסל, שותים בירה ואוכלים פורי בחום הלח של באטומי בשעות אחה"צ , אני מקיפה בפעם השלישית את הבניין האפור והרעוע כדי להבין איפה לעזאזל אני נמצא המשרד של סוכנות המעבורות. פניתי לאיזה שיכור שיושב על ספסל והוא הפנה אותי למרכז העיר, הוא כנראה לא האדם לשאול (-: אזרתי אומץ להיכנס לתוך מעגל נהגי המוניות כדי לשאול אותם אם הם יודעים איפה אולי… בכל זאת נהגי מונית יודעים די טוב כל חור בעיר שלהם … אבל הם אמרו שאין להם מושג… אני מוציאה אוויר, מרימה את הראש לכיוון תחנת המוניות ותופס אותי שלט זהב שחרוט עליו המילה RORO. יש! זאת לא תחנת מוניות זה משרד המעבורות! 

ה- RORO זה אוניה גלנוע אליה נטענים ונפרקים רכבים באמצעות גלגליהם

אז למה לחצות את הים השחור? 

אחרי שאזרביגאן החליטה לסגור את הגבול היבשתי נסגרה לנו בעצם האפשרות להמשיך מזרחה. צפונה רוסיה- לא בא בחשבון, אם היינו רק שנינו אז יש מצב… מדינה במלחמה ולחצות אותה עם שלשה ילדים לא נשמע כמו רעיון טוב.  מדרום איראן, בקיצור אין אופציה להמשיך מזרחה. אז החלטנו לשנות כיוון ולטייל בסתיו במרוקו. שתי אפשרויות היו לנו > לנסוע בחזרה את כל טורקיה 20 שעות (5 ימים לפחות) או הפלגה של יומיים וחצי, אז לנסוע זה כיף והכל אבל החלטנו לגוון ולנצל את זה שמישהו נוהג לנו בספינה וקצת לבלות זמן אחר עם הילדים.

אני חוזרת לתחנת מוניות/ מעבורות… אז הגענו לשם ב 1800 בערב, נרשמנו והעברנו את כל הניירת, שיריינו קבינה עם 4 מיטות. (סידרנו לנטע  מזרון מהקמפר) הודיעו לנו שאין אינטרנט, יש 3 ארוחות ביום ושההפלגה יוצאת בין 2100 ל2300 יצאנו ב 0200 בלילה. יערה עברה מהרציף לאוניה בשינה עמוקה… כשקמה בבוקר והסיטה את הוילון ראתה רק ים… בצעקה שהעירה כנראה את כל הצוות "אמא קומי תראי איזה מגניב.. אנחנו בים" ככה פתחנו את הבוקר הראשון 😍

האוניה משמשת בעיקר להעברת משאיות מגיאורגיה לבולגריה ובחזרה ככה שרוב הנוסעים היו נהגי משאיות חביבים ועוד 3 רוכבי אופנים מגרמניה וצרפת. 

לא בנינו סדר יום… די זרמנו.. אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לסיפון, חיפשנו דולפינים, שיחקנו חלומות, טאקי, דאבל, שוב חלומות. אח"כ קצת זמן לימודים, ארוחת צהרים- עוד קצת זמן סיפון ארוחת ערב, סרט ולישון… בעיקר נהננו מקצת חוסר שליטה – מישהו אחר נוהג, מנווט ומבשל בשבילנו ..אחרי 3 ימים, הגענו בשעות הבוקר לבאטומי, קצת בירורקטיה ויצאנו מהנמל בדרך לחצות את בולגריה לכיוון סרביה ומשם לקרואטיה..

קצת נתונים ומספרים > ההפלגה יוצאת בכל יום שני בלילה מבאטומי, מגיעים בחמישי בוקר/צהרים. אנחנו הזמנו מראש מקום דרך המייל, פשוט כתבנו מייל לחברות הספנות שנקראת BPM אבל יכול להיות שאפשר פשוט להגיע באותו היום, במקרה שלנו גם לא היה עמוס על הסיפון. אנחנו לקחנו קבינה כי יש בה 4 מיטות אבל אפשר פשוט לשלם על מיטה ולחלוק קבינה עם אנשים. יש בקבינה שירותים ומקלחת.

מוגשות 3 ארוחות ביום, אוכל מאוד פשוט אבל סביר לגמרי. אין אינטרנט!! במהלך ההפלגה אין גישה לרכב אז צריך להוציא הכל מראש. לנו זה עלה 870 יורו, 400 יורו על הרכב והשאר על הנוסעים הנוספים (חוץ מהנהג/ת שיש להם מחיר אחר) . כיוון שנכנסים לבולגריה צריך מראש להכין ביטוח לרכב ונדרשים להציג אותו בירידה מהאוניה.

ארמניה

לגבי ארמניה הייתה היתה לנו התלבטות כי בעצם היה לנו דד ליין להגיע חזרה לבאטומי כדי לעלות על מעבורת ולחצות את הים השחור לבולגריה.. אז זה השאיר לנו לא הרבה זמן בגאורגיה וההתלבטות היתה אם לחלק את הזמן בין גאורגיה וארמניה.. בחרנו לחצות לארמניה וטוב שכך!

המעבר לארמניה היה קצת קשוח מבחינת זמן הגבול במעבר והבירוקרטיה, במיוחד ביחס לזה שתכננו לשהות בה רק שבוע וקצת אבל ברגע שעוברים את הגבול מרגישים כבר וייב אחר, היא מדינה הרבה פחות לחוצה מגאורגיה, הכבישים יותר נינוחים, האנשים יותר רגועים ומאוד מאוד אוהבים את ישראל כך שממש נתנו לנו להרגיש בבית..

אז בחרנו לבקר ב"היילייטס" של ארמניה > התחלנו בכנסיה המיוחדת ב-Hagupat , אנחנו התרשמנו מאוד והילדים נהנו לשחק מחבואים (-: 

משם נסענו לשמורת Dilijan  ועשינו בה טיול ג'יפים שעולה לרכס ומשקיף על השמורה.. משם נסענו לכמה ימים על שפת ימת סוואן Sevan

האגם ממש הזכיר לנו בסגנון את הכנרת, אבל כנרת של פעם, כשהיינו ילדים והכל היה יותר פשוט מסביב. האגם מים מתוקים, עצים לאורך החופים ומלא משפחות שבאות לפיקניקים/קמפינג..

האגם די גבוה אז מזג האויר היה מושלם- במהלך היום היה חם ואפשר היה להתרחץ בכיף ובלילות הטמפ' ירדו והיה ממש נעים לישון בקמפר אז נשארנו לחופו 3 ימים בנקודה ממש יפה  ,

שטנו בקיאק, פגשנו מקומיים ונהננו ממש. מהאגם נסענו לעיר הבירה Yerevan לבלות כמה שעות עירוניות ולהתאוורר, זה משהו שחייבים לעשות אחרי הרבה זמן שטח וגם לילדים הפוגה טובה וזמן לבלות קצת במזרקות מים ואטרקציות עיר נוספות לילדי כפר (-:  מיירבאן עלינו לכיוון ההר הכי גבוה בארמניה- ארגץ שמעבר לזה שהדרך אליו היתה מדהימה וממש הזכירה לנו את הערבות של קירגיסטן, ממנו גם נשקף בקו ישיר הר אררט.. לא יצא לנו להגיע לאררט מטורקיה אז הרגשנו שאנחנו נוגעים בו מרחוק בצד הארמני .. מתחת להר יש אגם מקסים, התמקמנו לצידו, טיפסנו להר, בנינו רוג'ום ישראלי וזכינו קצת לקשקש עם רועים יזידים שבאו לראות מזה הדבר המוזר שאנחנו גרים בו .. 

בדרך חזרה לכיוון גאורגיה עשינו עצירה נוספת ב Gyumri , נהננו להסתובב בכיכר המרכזית בערב באוירה חגיגית ורגועה לקראת המעבר חזרה לגאורגיה.

רגע לפני שאנחנו עולים על המעבורת שנפליג איתה למשך 3 ימים, עצרנו ליומיים בבורג'ומי לפגוש חברים מהארץ שהגיעו גם לטייל בגאורגיה..

יש משהו מיוחד וממלא אנרגיות פתאום לפגוש חברים מהארץ, להרגיש שוב את הכיף והמוכר אבל גם קצת קשה להיפרד שוב בידיעה שכנראה נתראה שוב רק עוד כמה חודשים..

גאורגיה- משלימים את חבל Tusheti

בגאורגיה התאהבנו עוד ב2011 כשהיא היתה עדיין פחות מוכרת וחרשנו אותה כמעט חודש עם תיק על הגב..

אבל היה יעד אחד שלא הצלחנו להגיע אליו- חבל תושתי. כדי להגיע אליו היה צריך רכב שטח (עדיין צריך) וכנראה שאז זה עלה קצת כסף שלא היה לנו או שלא היה זמן,

אנחנו לא זוכרים אבל תמיד אמרנו שיום אחד נחזור ונשלים.. וגם כי האוכל הגאורגי טעים ממש וזו סיבה מספיק חשובה כדי להגיע שוב (-: 

בתכנית המקורית גאורגיה היתה על הפרק כי רצינו להגיע דרכה לאזרבייג'אן ואז השתנו התכניות אבל החלטנו שבכל מקרה ניסע לגאורגיה גם כדי לבקר בה שוב וגם כדי לעבור דרכה לארמניה כי אין גישה מטורקיה לארמניה..

אז היישר מהקצ'קר נסענו לבאטומי, ציפינו שיהיו עניינים בגבול כי ידענו שהם עושים קצת שטיקים כשעוברים את הגבול עם רכב ואכן היה לא פשוט-

הם בדקו את המסמכים כמה פעמים, ביקשו לראות מסמכים מקוריים, בדקו את רישיון הנהיגה שלנו עם זכוכית מגדלת ועשו קצת פרצופים אבל אז שלפנו את הקלף הכי טוב שלנו למעברי גבול- נטע!

יש לה שני פיצ'רים חשובים שעוזרים במצבים כאלה- אחד מהם הוא כשהיא מאבדת את זה ומתחילה לבכות בקולי קולות וזה מקדם ומקצר תהליכים מיידי..

והשני הוא כשהיא במצברוח טוב ואז היא מחלקת חיוכים, כיפים ופרצופים חמודים וזה יכול להמיס כמה לבבות בדרך למטרה..

אז אחרי שצלחנו את זה עשינו עצירה קטנה קטנה בבאטומי להתארגנות, עוד לילה בכותיאסי וביקור קצרצר בבית הכנסת שם ומשם לאזור שממנו מתחילים לטפס לOmalo שהוא היעד שלנו בתושתי..

מרגע שיורדים מהכביש הראשי הדרך הופכת להיות לא סלולה.. הדרך אל הכפר אורכת כ3.5 שעות, לנו לקח יותר זמן כי עצרנו לתצפית בAbano pass ועוד עצירה לארוחת צהרים בדרך..

העבירות לא קשה במיוחד אבל הנהיגה היא לא פשוטה כי הדרך צרה, ברובה על שפת תהום, מג'ועג'עת ומלאה בנהגים מקומיים שנוסעים די מהר על אף תנאי הדרך..

ראינו לא מעט מצבות לאורך הדרך, אמנם העבירות היא לא מאוד קשה אבל בהחלט צריך ניסיון ואורך רוח לנסוע הדרך כזו 3.5 שעות..

כשמגיעים לאומלו מבינים עד כמה זה היה שווה את זה.. הכפר מבודד, בלי חשמל, חנות אחת וכמה מסעדות וגסטהאוסים, שרידי מגדלי שמירה בנויים אבן ורכס הקווקז המדהים והעוצמתי..

התמקמנו עם הקמפר באחת הגבעות הסמוכות לכפר מול הנוף המטריף, התעוררנו כל בוקר עם סוסים שמחכים ממש מחוץ לחלון ונהננו מהשלווה והשקט החריג של המקום..

אחרי יומיים באומלו ירדנו חזרה כל הדרך, עשינו עצירה לקצת זמן עיר בטביליסי ומשם ליעד הבא- ארמניה!

התוכנית היא לעשות ביקור יחסית קצר בארמניה, בעיקר כדי לחוות קצת את המדינה והתרבות המיוחדת שלה. 

הקצ'קר

אחד היעדים שתמיד היה ברשימת המקומות שאנחנו חייבים להגיע אליהם ואיכשהו כל פעם היה איזה עניין בטחוני שלא עשה חשק לטוס לשם והנה, הגענו אליו בכל זאת ועפנו עליו!

הקצ'קר הוא רכס הרים יפיפה בצפון מזרח המדינה שמטיילים ישראלים פקדו אותו לא מעט לפני הגיהוקים של ארדואן, לפחות ככה שמענו מהמקומיים, בעבר היו הרבה יותר תרמילאים ורק בשנה האחרונה המטיילים הישראלים חוזרים לטייל באזור.

את הדרך לקצקר עשינו מקפדוקיה עם הויצמנים בשתי עצירות, לילה באגם Todurge ולילה נוסף באגם Kuzgun שני אגמי מים מתוקים שאפשר פשוט לנסוע סביב האגמים עד שמוצאים נקודה נוחה ללינה. פתאום נסיעות של 4 שעות כבר לא הרגישו לילדים כ"כ ארוכות כשהם מתחלפים ברכבים כל עצירה קטנה, לפעמים היינו צריכים להציץ אחורה תוך כדי נסיעה לוודא שלא שכחנו אף ילד מאחור אחרי סידורי נסיעה ומשא מתן של הילדים בכל עצירה או תחנת דלק – מי ייסע באיזה רכב, מי ישב ליד מי, מה שומעים ומי נוהג (-:

התחלנו את הטיול ברכס במסלול 7 האגמים–  נקודת התחלה בכפר Ulutas משם יורדים לשטח בדרך הררית מפותלת שעולה עד לתצפית 7 האגמים, הנסיעה בשטח היתה יחסית פשוטה אבל מחייבת רכב שטח, חשוב לציין שבדרך (כמו בהרבה איזורים בטורקיה) אין קליטה עם כל המשמעויות שנגזרות מכך. התצפית ל 7 האגמים ממוקמת בפס יפיפה בגובה 3600 ככה שמיד הרגשנו את החמצן הדליל וכל הליכה מעט מאומצת היתה מורגשת, ללילה ירדנו בחזרה לגובה 3000 מטר ליד ערוץ נחל זורם ושם העברנו את הלילה. הרגשנו בנוח לישון ב 3000 מטרים אחרי שעשינו הסתגלות מדורגת לגובה בשלשת הלילות הקודמים וכולם הרגישו טוב.

משם ירדנו חזרה לכיוון איספיר והכביש החדש המוביל לYusufeli.. כל האזור הזה שלאורך נהר הצ'ורו מרושת בכבישים חדשים ומערכת מנהרות ארוכה ומטורפת. אגב, הכפר יוספלי בכלל הוצף לטובת בניית סכר על הנהר (עבור ייצור חשמל) ואפשר עדיין לראות שאריות בתים וכבישים מתחת או על שפת המים. מיוספלי נכנסנו לתוך עמק כדי לטפס לאגם קראגול 

גם הדרך הזו היא רק לרכבי שטח והיינו בה ממש לבד. כשהגענו למעלה הבנו שאין באמת גישה לאגם אז מצאנו לנו ספוט טוב שמשקיף על כל העמק ונשארנו ללילה. למחרת ירדנו לכפר Barhal, מצאנו לנו גסטהאוס נחמד ובילינו בכפר יומיים רגועים. הסתובבנו בכפר המנומנמם, נראה היה שההגעה שלנו ממש היתה אטרקציה, כולם התאספו סביבנו, התעניינו בילדים וברכבים והיו חביבים במיוחד..

לקינוח הטיול ברכס עלינו לפס  שממנו רואים ממש את פסגת הקצ'קר ונשקף נוף מדהים עם קצת שלוגיות בדרך ושלג קל על בפסגות.

ירדנו חזרה לכביש הראשי לאורך הנהר ושם נפרדנו מהחברים..

הויצמנים ממשיכים לרומניה ואנחנו לגאורגיה.. אחרי 8 ימים של טיול היה קשה להיפרד, היה לנו ממש כיף יחד אבל זה גם חלק מגלגוליו של טיול כזה- לטעום קצת מכל דבר, להיפגש, לטייל יחד, להיפרד ולהמשיך הלאה..

קפדוקיה

הדרך לאזור קפדוקיה ארכה לנו יומיים עם עצירות ובעיקר היתה מלאה בהתרגשות לקראת המפגש עם חברים מהארץ..

לקח לנו חודש בתחילת הטיול לגרום לילדים להפסיק לשאול "מתי מגיעים" ועכשיו השאלה החדשה הייתה "מתי יוגב ועופר מגיעים" (-: 

עידן וסיון החליטו בצעד ספונטני להצטרף אלינו לטורקיה ולטייל יחד.

הם עשו את זה בהשטה של הקמפר שלהם מחיפה לאיסקנדרון כשגם הם מפליגים עם הקמפר,

בשונה ממה שהכרנו עד עכשיו שרק שולחים את האוטו באוניית מטען וטסים בנפרד >> אפשר לקרוא על התהליך שהם עשו כאן

 זה בעצם פותח את האפשרות לטייל בטורקיה ולהגיע אליה ישירות במקום לנסוע מיוון, ההפלגה היא קצרה וגם חוסכת את הטיסות. 

אמנם פגשנו לא מעט משפחות מטיילות לאורך הדרך אבל אין כמו לטייל עם חברים קרובים.

כשמטיילים שני רכבים ולא אחד זה מאפשר לנו גם לנסות להגיע לעוד מקומות שעד עכשיו לא הגענו אליהם כי לא רצינו לקחת את הסיכון של להיתקע לבד

ועכשיו יש לנו את ההזדמנות לגלות ולחקור עוד מקומות.

אז הגענו לקפדוקיה, התמקמנו בשטח והתעוררנו בזריחה לראות את המופע המטורף של הכדורים הפורחים.

קשה להסביר במילים את התחושה המופלאה והקסומה הזו של לעמוד באמצע השטח כשעשרות! של כדורים פורחים פשוט טסים להם ממש לידנו ומעלינו כאילו ואנחנו בתוך סרט דיסני. 

מעבר לכל מופע הכדורים הפורחים (אגב, שווה להתעורר לראות אותו יותר מפעם אחת) יש באזור קפדוקיה המון דברים יפים לראות, יש המון שבילים לא מסומנים לשוטט בהם,

עמקים עם ארובות פיות שהם בעצם עמודי תוצרים וולקניים שנוצרו מהתפרצות הר הגעש Erciyes ויוצרים נוף מוזר ומיוחד שמרגיש כמו לטייל במאדים.

יש המון מערות ואתרים שבהם אפשר ממש לראות את המערות שנחצבו בסלע ובהם חדרי מגורים, חדרים לאחסון מזון, גתות ועוד.

בכפר המרכזי של העמק שנקרא Goreme אפשר ממש להתארח וללון בתוך מערות, יש גם מסעדות ובתי קפה חצובים בסלע ומאוד יפה גם רק להסתובב ברחובות ולראות איך הכל נבנה על וסביב המערות, זה קצת תיירותי ופחות אותנטי אבל עדיין מרשים.

מרחק נסיעה קצר  מגורמה יש שתי ערים תת קרקעיות שנשמרו מדהים ואפשר לטייל בהן, אנחנו ביקרנו ב-Kaymakli Underground City, ירדנו מתחת לאדמה, הסתובבנו בתוך אינסוף מחילות, זחלנו והצטננו בקור הנעים שמתחת לאדמה. 

למי שמגיע בלי רכב שטח אפשר לשכור שם טרקטורונים, לעשות טיולי סוסים ותכלס גם לעלות לטיסה בכדור פורח (אנחנו לא יכולנו בגלל שהגיל המינימלי הוא 10) .

אחרי דיון ארוך ומעמיק של הילדים "מי יסע באיזה רכב" יצאנו לדרך לכיוון היעד הבא שלנו שהוא רכס הקצ'קר.

התכנית היא לטייל יחד שבועיים עד לחופי הים השחור ואז להתפצל, החברים ממשיכים לטיול ברומניה שהיא הייתה היעד המקורי שלהם לפני ההחלטה הספונטנית להצטרף אלינו ואנחנו נמשיך לכיוון גאורגיה.

הריביירה הטורקית

הרבה מעבר לאנטליה ומרמריס 

אז תשכחו מה שחשבתם על קלאבים והכל כלול, יש לאזור הזה הרבה מה להציע מעבר > חופים ומפרצים מבודדים, עיירות חוף קטנות ואותנטיות, אוכל טעים וגם מקומות תיירותיים עם אטרקציות מגניבות.

מאיסטנבול ירדנו לקו החוף הים התיכון עם כמה עצירות בדרך.. אנחנו ירדנו והטמפ' עלו.

ידענו שאנחנו במקום הנכון ברגע שראינו תמרור של צבים חוצים את הדרך (-:

התחלנו באזור החופים של מרמריס ומצאנו לנו כמה ספוטים יפים ממש על החוף, ברובם היינו לבד לגמרי אפילו שאנחנו בשיא עונת התיירות של האזור.

חלק מהחופים נגישים לכל הרכבים וחלקם נגישים רק ל4X4 ואז הם אפילו יותר נידחים ובתוליים. מצאנו ספוט אחד שהוא בעצם חתיכת יבשה שמוקפת משני צדדיה בים,

מקום מושלם לישון ממש על קו המים. עוד חוף מדהים שניתן להגיע אליו רק עם רכב שטח או בסירה והיינו בו ממש לבד.

 מבחינת חשמל ומים אנחנו יכולים להיות בשטח כמה ימים בלי בעיה ובטח שאם זה על החוף אז גם מבחינת תעסוקה לילדים..

התגלגלנו לאורך החופים עד שהגיע גל חום פסיכי (לא רק בטורקיה אלא בכל העולם) ואפילו מדדנו 50 מעלות!

בלילות הטמפ' היו מעל 30 מעלות אז אפילו המאווררים החביבים שלנו בקמפר אמרו עד כאן. 

שכרנו דירה לכמה ימים בעיר Fethiye ואם כבר אז עפנו על עצמנו בדירה עם בריכה, במהלך היום ברחנו הצטננו בבריכה ובערבים טיילנו על החוף והרגשנו

לרגע קטן כאילו אנחנו בחופשה ולא במסע מתגלגל ארוך.מרחק נסיעה קצר מפטהייה נמצאת Oludeniz 

שזו עיירה קטנטנה על החוף עם לגונה מגניבה, מסעדות על החוף, מצנחי רחיפה ולשון חוף שנכנסת ממש אל תוך הים..

זה אזור מגניב ששווה נסיעה אליו גם אם נמצאים באזור אנטליה (3 שעות נסיעה מאנטליה).

 

אחרי פרידה לא קלה מהבריכה המשכנו לאזור Kas המהממת- עיירת חוף מגניבה, מלא יאכטות, מפרצים עם מי טורקיז כל כמה מטרים ואוירת חופש אמיתית..

יש חוף בעיירה אבל ניצלנו את הניידות שלנו ומצאנו לנו מחוץ לעיירה חופים כייפים, שטנו עם הקיאק ובערבים בילינו במרכז העיירה שנמצא ממש על החוף.

כל ערב מרכז העיירה מתמלא באנשים, ברים ומסעדות, שוק אמנים מקומי ודוכני גלידה טורקית טעימה. 

המרחבים העצומים של הארץ הזו לא נתפסים והנסיעות פה הן ארוכות ממש.. אנחנו משתדלים לפצל את הנסיעות הארוכות ולעשות הפסקות גם כדי להשאיר את הילדים שפויים וגם כדי לראות מקומות על הדרך, אחרי הכל אין בעצם לחץ להגיע לשומקום. אחרי שנצרבנו טוב בשמש, ספגנו אווירת חופשה והזענו לא מעט החלטנו שממשיכים אל היעד הבא שהוא אחד המקומות המומלצים והיפים בטורקיה- קפדוקיה.


 

טורקיה

הגענו סקרנים, חוששים, נרגשים ועייפים מנסיעה ארוכה (-:

יצאנו מבנסקו בדרכנו לטורקיה עם עצירה קטנה בדרך ועם לא מעט שעות נסיעה.

הגענו למעבר דרוכים ולא ידענו איך זה יעבור, שמענו לא מעט על המעבר לטורקיה ולא תמיד הוא עובר חלק ובכל זאת, יחסנו איתם מורכבים. בסופו של דבר מלבד בדיקה של הקמפר שזו פעם ראשונה שבכלל בדקנו לנו אותו הכל עבר חלק ולקח כמה שעות בעיקר כי היו תורי ענק של המון מכוניות מכל רחבי אירופה שנהרו לתוך טורקיה. עשינו את החלק הלוגיסטי הרגיל של ביטוח (עושים אותו בהאנגר D3 מיד אחרי הדרכונים), הוצאת כסף, מנוי לכבישי אגרה (אפשר לעשות בתחנת הדלק הראשונה מיד אחרי המעבר או בסניפי PTT שזה בעצם הדואר) והמשכנו לאיסטנבול אחרי עצירה ללילה בדרך.

ואוו, איסטנבול.. איך אפשר לתאר במילים את העיר הזו. היא צבעונית, סואנת, מערבית ומזרחית, מרתקת, מלחיצה ומלאה בהפתעות.. כמה ימים בהחלט לא מספיקים כדי להרגיש אותה באמת אבל לנו היתה טעימה ממנה.

הדבר הראשון שהרגשנו פה זה בבית, או לפחות כמו בנגב.. האנשים, מזג האוויר, המואזין והאווירה.. 

הסתובבנו ברחובות, בשווקים, על הגשרים, בסמטאות של הישן והחדש, לצד הדייגים והרוכלים, הרגשנו שאנחנו ברכבת הרים בין ישן לחדש, בין מזרח למערב.

אבל הקטע האמיתי שלה הוא בכלל האוכל, אוי האוכל.. בכל פעם כשהתיישבנו לאכול אז הזכרנו לעצמנו לצלם את האוכל כשיגיע אבל ברגע שהוא נחת על השולחן הוא נעלם ברגע. אז הרבה תמונות אין אבל קילו נוספים בהחלט יש. אין ספק שמזרח אירופה היא יפה ונהדרת אבל אוכל זה לא הצד החזק שלה כך שהגענו רעבים ומוכנים לטרוף את טורקיה.

אחרי כמה ימים באיסטנבול הרגשנו שהגיע הזמן לצאת מהעיר, מבחינתנו הזמן בעיר הוא מאתגר כי בכל זאת הילדים שלנו לא רגילים לכבישים, מעברי חציה והרבה רכבים, הם מבחינתם יסתובבו על הכביש, יחפים ילטפו חתולי רחוב, מה שפחות עובד במקומות שהם לא הר עמשא. 

רק היציאה מהעיר לקחה לנו משהו כמו שעה וחצי, לא להאמין כמה שהיא ענקית.

החלטנו שהיעד הבא הוא חופי הים התיכון והנסיעה לשם היא בערך 8 שעות אז נעשה אותה בכמה ימים ועם עצירות בדרך בכל מיני מקומות.

אז זהו, יוצאים למרחבים העצומים של טורקיה שבעים ומוכנים!  

בנסקו – גרסת הקיץ

רוב האנשים מכירים את בנסקו כעיירת סקי ולפי כמות השלטים והתפריטים בעברית כנראה שיש פה לא מעט ישראלים בחורף..

אז למה דווקא בנסקו בקיץ ?

את ההחלטה לעשות עצירה בבנסקו קיבלנו מכמה סיבות.

קודם כל כי היא מקום מוצא מעולה להמון טיולים ואטרקציות, כל אתר הסקי הופך בקיץ לאזור טיולים מהמם.. אפשר לעלות עם רכב, ברגל וברכבל להרים מעל העיירה ולטייל ימים שלמים..

בתחנת הרכבל העליונה שמעל העיירה פותחים בקיץ גם מגלשת מים מגניבה, מתנפחים ועוד כל מיני אטרקציות לילדים..

הסיבה השניה היא ריכוז המשפחות הישראליות שנמצאות כאן בקיץ. אחרי חודשיים אינטנסיביים שלנו כמשפחה בהם כמעט ולא פגשנו משפחות אחרות רצינו לאפשר לילדים קצת חברה ובבנסקו יש את זה.

יש כאן לא מעט משפחות ישראליות שהגיעו לבנסקו לעצירה כחלק מטיול ארוך, כאלה שהגיעו להעביר פה את חודשי הקיץ במקום בארץ וכאלה שנודדים כבר תקופה ארוכה ובנסקו היא מקום נוח וכיפי לחזור אליו ולהשתקע לתקופה..

העיירה חצי מנומנמת וסגורה, לפחות כל מה שקשור לסקי.. רק חלק מהמסעדות והחנויות פתוחות אבל מצד שני זה הופך אותה לפחות עמוסה, יותר נעימה וידידותית לילדים..

אז הגענו לבנסקו, שכרנו דירה לשבועיים ותוך רגע הרגשנו בבית. הילדים סידרו לעצמם את הבגדים בארונות מיוזמתם, זו לגמרי אמירה של "נשארים".

העברנו את הימים בשוטטות בעיירה, בילוי בפארק שלה ועל שפת הנחל שחוצה אותה. מים זו האטרקציה הכי מלהיבה, מטורף כמה זמן אפשר לבלות ליד מקור מים זורם.

הכרנו חברים חדשים ושמענו המון סיפורי טיול שעשו לנו חשק לבקר בעוד המון מדינות ואפילו תחושת פומו על כל הדברים שם בחוץ שכנראה לא נספיק לראות בשנה (-: 

זכינו לביקור מההורים שהביאו איתם תחושות של בית ומשפחה שהשארנו מאחור.

טיילנו ברכס ה-Pirin שעדיין קצת מושלג, מלא מים, אגמים, ירוק אינסופי ופריחה משוגעת..

נהננו מפסיליטיז של קומקום חשמלי, מכונת כביסה ותנור ועם זאת מצאנו את עצמנו מנקים, מסדרים, מכבסים, מקפלים, מבשלים ושוטפים כלים אחרי חודשיים של כמעט חופש מזה, כלומר לפחות לא באינטנסיביות יומיומית..

ההישארות במקום אחד מעלה הרבה שאלות ומחשבות על המושג "בית" ובכלל גילינו שכל מקום שנשארים בו יותר מרגע אחד הופך להיות בית או שיותר נכון – אנחנו הופכים אותו לבית ובסגנון טיול מתגלגל כמו שלנו זה חשוב לילדים וגם לנו להצליח להרגיש בבית בכל מקום.. אנחנו נפעמים כל פעם מחדש עד כמה הם סתגלנים וברגע אחד מצליחים לשחרר כל עכבות, להגיע למקום חדש ומיד להתחבר לאנשים ולמקום ולהרגיש חלק..

נשארו לנו פה בבנסקו ימים ספורים לפני שנמשיך הלאה. אנחנו מנצלים אותם למפגשים נוספים עם חברים, לעוד קצת זמן לימודים לילדים ולהכנה שלנו להמשך הדרך..

אנחנו נמצאים כרגע בצומת דרכים והתלבטות לגבי לאן להמשיך, כמובן שנעדכן בקרוב…